Visuele identiteit: of hoe u uw doelgroep beter bereikt

Om een visuele identiteit of ‘branding’ te creëren, moet elke onderneming haar merkimago bepalen. Eén van de voornaamste factoren is het logo. Maar hoe maakt u de juiste keuze?

Het logo van een onderneming heeft een driedubbel doel: impact creëren, de waarden van de onderneming uitdrukken en een businessdoelstelling grafisch vertalen. Een logo bundelt die drie marketingwaarden.

Hoe kiest u het juiste beeld?

De juiste visual kiezen, waar u uw ‘branding’ op baseert, is soms een kwestie van toeval, maar doorgaans wordt daar heel grondig over nagedacht.

  • Bepaal eerst uw boodschap. Daardoor kunt u het emotionele benadrukken en meer impact creëren bij uw doelpubliek. Daarom ziet u vaak beelden van gezinnen, prestaties of vrijheid in reclamecampagnes voor auto’s, en dat vóór u het product zelf ziet.
  • Gebruik originele beelden, in plaats van afbeeldingen, foto’s of video’s die cliché geworden zijn. Hetzelfde geldt voor algemene foto’s die u vindt in alle beeldbanken. 
  • Test en hertest verschillende mogelijkheden. Vergelijk de impact van verschillende visuals op uw doelgroep. Richt u vervolgens vooral op degene die het meest aanspreekt. 

Het recept voor een geslaagde visuele identiteit

Dat is hetzelfde voor alle soorten activiteiten. Maar de ingrediënten variëren. Er is niet echt één soort beeld dat meer past bij de ene activiteit dan bij een andere. We zouden ook snel in clichés vervallen, zoals hierboven vermeld.

Het ‘juiste’ beeld voor uw bedrijf is een compromis tussen voldoen aan de verwachtingen van uw eindklant en het imago van uw kernactiviteiten.

Stel uzelf dus deze vragen:

  • Wat wordt er gezocht in de medische sector? Een gevoel van veiligheid en empathie.
  • Wat is het doel van de modebranche? Sociale erkenning.
  • Wat verwachten we van een ondernemer in de bouwsector? Vakkennis, ernst en kwaliteit.
  • Wat hoopt u te vinden wanneer u bij een bedrijf solliciteert? Een gevoel van erbij te horen en een samenkomst van waarden …

Focus dus op een visuele identiteit die inspeelt op deze punten en die zinvol is, zowel voor uw doelgroep als voor uw bedrijf.

Definieer en positioneer uw onderneming

Om de visuele identiteit van uw onderneming te bepalen heeft u niet altijd dezelfde middelen nodig. Ook de medewerkers of departementen die u erbij moet betrekken kunnen verschillen. Er zijn verschillende factoren:

  • De strategie op korte, gemiddelde en lange termijn.
  • De grootte: de visuele identiteit kan ieders verantwoordelijkheid zijn: van sales, marketing of interne communicatie, tot de e-commerceverantwoordelijken en de HR-afdeling. In een kmo zijn er sowieso niet veel afdelingen met meerdere medewerkers. De visuele identiteit kan echter ook door één en dezelfde persoon worden beheerd. Uitbesteden is ook niet noodzakelijk.
  • De doelstellingen: u moet weten of u uw omzet wilt verhogen, uw bekendheid een boost wilt geven, buzz wilt creëren enz. Als u dat weet, weet u of u zich moet richten op de stabiliteit, de waarden van uw bedrijf of de creativiteit.

Weten hoe u uw medewerkers kunt betrekken en uw klanten kunt ontmoeten

Een succesvolle visuele identiteit creëren is weten hoe u over uzelf en anderen kunt praten. Zorg dat al uw medewerkers achter uw logo staan en betrek ze bij de ontwikkeling ervan. Aarzel ook niet om uw doelgroep te ontmoeten: sociale netwerken en forums staan vol met meningen en andere opmerkingen. Het is een schat aan informatie over de verwachtingen van diegenen aan wie u uw producten en diensten wilt aanbieden. Kortom, het is een manier om uw logo te testen en daarna het imago van uw merk/uw branding. Op termijn geeft u uw business een boost.

Bron: Bizcover

Auteur: Georges Caron